dă-mi, Doamne, mintea cea de pe urmă

A trecut ceva vreme de când am scris cu obidă un articol despre neînţelegerea medicamentelor şi educaţia precară a românilor în ale farmaceuticelor, deşi eu am dat doar un exemplu (reprezentativ, e drept).

Doar că odată cu anii pe care i-am adunat de atunci, am mai bifat şi câteva cărţi care îi confirmă că nu-s nebună. Dacă atunci îl certam pe colegul meu că ia paracetamol când îl durea degetul cu care îşi tasta articolele în calculator, acum vreau să mă iau de cei care îmi dau sfaturi când sunt răcită. Toţi îmi recomandă odihnă (no, asta-i bună) şi vitamina C. Tablete. Dacă se poate, să le iau cu vreo săptămână înainte de a simţi răceala ca să o combat din faşă. Sau măcar lămâi (dar sunt destul de rare sfaturile astea, pentru că lămâia nu este chiar cel mai apreciat fruct, iar cei care îmi vor binele uită că sunt mai de la ţară şi mănânc lămâile ca pe mere).

Nu ţin minte ca vreun medic să-mi fi recomandat vitamina C pentru răceală, pentru că nu prea le calc pragul, dar farmacistele sunt primele care îmi îndeasă în pungă blisterele sclipitoare infuzate cu vitamina minune, salvatoare de la năpastă. Şi am luat hapuri acrişoare, sperând să-mi scurtez perioadele mucoase şi să mă bucur de toate beneficiile descrise pe prospect.

Şi ajung la titlu: găsesc într-o carte un paragraf foarte interesant despre un nene chimist, cadorisit cu un Nobel, Linus Pauling îi era numele, care a a venit cu ideea că o megadoză de vitamina C ar vindeca răceala comună, idee bazată pe studiul literaturii de specialitate, nicidecum de teste de laborator. Nici măcar un şoricel nu a fost vindecat de răceală cu vitamina C. Deşi mulţi oameni mai deştepţi şi instituţii au negat ideile lui Pauling, răul era deja făcut. Mass media a preluat idea şi a tranformat-o în adevăr suprem.

Adevăr care ne bântuie de prin anii ’70, dar pe care nimeni nu vrea să îl conteste şi care e atât de înrădăcinat în educaţia noastră. Păi companiile farmaceutice cum să-şi mai vândă amidonul cu zahăr?

Cartea e “Nutritionism, The Science and Politics of Dietary Advice” de Gyorgy Scrinis, iar informaţia asta e prin al treilea capitol, pagina 69.

About Mormolocul Alpha

pui de amfibian, iubit al ploii, respir prin piele si uneori musc din confrati... View all posts by Mormolocul Alpha

2 responses to “dă-mi, Doamne, mintea cea de pe urmă

  • psychonihilism

    Daca ar fi sa ne luam dupa Pauling, atunci am putea trata toti pacientii de cancer cu vitamina C. Daca ar fi sa ne luam dupa hateri, vitamina C ar putea sa provoace trombi la picioare sau pietre la rinichi. Daca ne luam dupa miturile populare, poate sa vindece si o banala raceala, care tratata trece intr-o saptamana si netratata in 7 zile. Mie pastilele alea mi se par inutile, prefer portocalele. Intre timp astept sa apara un articol care sa spuna ca vitamina C te face mai inteligent, sa vezi atunci ce profit scot companiile de care ziceai…

  • Mormolocul Alpha

    Cam toate pilulele sunt inutile. Dar cred ca cei mai multi bani ar veni de la pilula pentru tinerete fara batranete si frumusete vesnica.

Leave a Reply

